Aamulehden historia

1881 Aamulehti perustettiin
1887 Aamulehteen ensimmäinen puhelin
1927 Ensimmäisen lehtikuvaaja palkataan.
1965 Valokuvaajat saavat telefonilähettimen matkakäyttöön.
1986 Aamulehti aloittaa videomuotoiset A-uutiset televisiossa.
1995 Verkkotoimitus alkaa toimittaa gsm-uutisia matkapuhelimiin ensimmäisenä Suomessa.
1996 Aamulehti Online aloittaa toimintansa. Toimitus ottaa käyttöön ensimmäiset digikamerat.
2004 Näköislehden julkaiseminen verkkosivuilla alkaa.
2009 Verkkosivujen rinnalle perustetaan mobiilisivut.
2013 Aamulehti tekee ensimmäisen erillisen digipainoksen pääsiäisenä, kun paperinen sanomalehti ei ilmestynyt.
2014 Aamulehden paperilehti muuttuu tabloidiksi ja verkkoisivusto uudistuu ns. fremium-mallin mukaisesti:
osa sisällöstä on maksullista ja osa ilmaista.
2015 Aamulehden verkkosivut uudistuvat. Uudet sivut ovat yhdistelmä niin sanottua mittaroitua mallia ja maksullista sisältöä.
Aamulehden videopalvelu Klippi ja iltapäivän Hetki aloittavat.
Aamulehden mobiilisovellus julkaistaan.

Uudistuva sanomalehti

Suomen lehdistö on keskellä historiansa ehkä suurinta muutosta, eikä vuonna 1881 perustettu Aamulehti ole poikkeus. Enää ei riitä yksi myöhäisiltaan ajoittuva deadline, jolloin paperinen lehti menee kiinni ja päivän uutiskattaus on valmis. Nykyisin tuo paperilehden valmistuminen on vain yksi hetki katkeamattoman uutisvirran keskellä niin arkena, viikonloppuisin, kuin juhlapyhinäkin.

Verkkomedia on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten arjessa. Keväällä 2015 kymmenestä suosituimmasta suomalaisesta verkkosivustosta kahdeksan oli TNS Metrixin mittauksen mukaan mediatalojen sivustoja. Sähköisestä mediasta on tullut erittäin iso osa ihmisten arkea. Se tarkoittaa sitä, että myös toimituksen tekemisen pitää sopeutua muuttuneeseen maailmaan.

Aamulehden ensimmäinen verkkopalvelu Aamulehti Online avattiin tammikuussa 1996. Siis melkein 20 vuotta sitten. Jo ensimmäisenä kesänä verkossa julkaistiin reaaliajassa Atlantan olympiakisojen tuloksia.

Vuosien edetessä sen vauhti on kuitenkin kiihtynyt ja sähköisten sisältöjen merkitys on kasvanut suureksi.

Vielä kymmenen vuotta sitten verkkolehteä luettiin eniten kello 9-17. Nykyään päivä lähtee vauhtiin jo pari tuntia aiemmin erityisesti mobiililaitteiden ansiosta. Ihmiset ovat tottuneet seuraamaan verkossa pysähtymätöntä uutisvirtaa.

Median digitalisoitumisen yhteydessä myös liikkuvan kuvan merkitys on kasvanut. Myös Aamulehti tekee runsaasti videoita eri aiheista.

Toimituksessa median muutos tarkoittaa sitä, töitä tehdään nykyisiin melkein kellon ympäri ja eri vuorokauden aikoina valmistuu juttuja eri tuotteisiin. Toimittajalla pitää olla kirjoittamisen ohella taito tehdä videoiden juontoja ja vastaavasti valokuvaajat kuvaavat paljon liikkuvaa kuvaa.  Tarpeen mukaan roolit elävät, ja usein toimittajakin kuvaa videota.

Teksti: Riina Nevalainen