Ammatit tutuiksi

  Etsikää sanomalehdestä eri ammattien kuvia. Liimatkaa yksi ammatti paperiarkille, ja pyydä lapsia luettelemaan sanoja, joita ammatista tulee mieleen. Opettaja kirjoittaa sanat kuvan viereen. Tehtävä tutustuttaa lapsia eri ammatteihin, ja pääsette keskustelemaan työtehtävistä. Pohtikaa, mitkä ovat lasten mielestä kiinnostavia ammatteja, mitkä taas tylsiä. Mahdollisuuksien mukaan voitte tehdä myöhemmin vierailuja eri työpaikoille.

Luvut järjestykseen

  Leikatkaa sanomalehdestä numeroita ja laittakaa ne suuruusjärjestykseen aikuisen johdolla esimerkiksi isolle kartongille. Taulun voi ripustaa luokan seinälle ja siitä voi tarkistaa miten päin luvut menivätkään. Onko miljardi isompi kuin sata tuhatta?

Tarinatehdas

  Tarinatehdas kestää kolme oppituntia, ja tarkemmat ohjeet löydät alla olevasta PDF-tiedostosta. Tämä tarina luodaan yhdessä oman luokan kanssa. Niin kuin oikeat kirjailijat, tarinaa valmistellaan huolella: keksitään ensin yhdessä henkilöhahmot ja mietitään, mihin tarina sijoittuu. Kun tarina on valmis, on mukavaa tutkia, mitä kaikkea alun perin ideoitua lopulta tarinaan päätyi. Tarinatehdas PDF Tarinatehdas- ohjeet on […]

Sanomalehtihatut

  Kierrätetty sanomalehti taipuu myös juhla-asusteeksi. Askartele persoonalliset hatut juhlatilaisuuksiin tai arjen piristykseksi. Aamulehden hattuohjeet on opettanut tamperelainen taikuri Risto Pajunen. Ohjeet sopivat erityisen hyvin alaluokkalaisille ja esikoululaisille. Hattujen taittelu vaatii jonkin verran sorminäppäryyttä, joten päiväkoti-ikäisten kanssa kannattaa keskittyä valmiiden hattujen koristeluun. Tulostettavat ohjeet löydät PDF-tiedostosta: Sanomalehtihatut

Paperikoiran taitteluohje

  On paljon hyviä tapoja kierrättää vanha sanomalehti. Ota luovuutesi käyttöön ja askartele siitä pieni koira. Se on samalla oiva hellehattu, joka sopii myös lastenkutsujen vieraille. Koristele koira mieleiseksesi väreillä, voit myös tuunata sille erikoiset korvat tai muita persoonallisia piirteitä. Ohjeet löydät tulostettavasta PDF-tiedostosta: Paperikoiran taitteluohje.

Lehtipaja esikouluun

  Lehtipaja on valmis työskentelymetodi, joka toteutetaan 2–4 toimintatuokiossa/aamupiirissä tai vastaavassa. Ryhmä valmistaa lehtipajassa Aamulehti junior -lehtiä. Lehden sivujen lähtökohtana ovat kiinnostavat kuvat, joista lapset pääsevät valitsemaan suosikkejaan. Tehtävässä kuvia piirretään myös itse. Menetelmä on alun perin tehty alakoululaisten käyttöön, ja tämä versio on muokattu siitä kokemusten pohjalta. Tutustu huolellisesti etukäteen lehtipaja-aineistoon. Lehtipaja-aineisto Opettajalle on […]

Lehtipaja alakouluille

  Lehtipaja on valmis työskentelymetodi, joka toteutetaan luokassa. Luokka tekee lehtipajassa yhdessä sanomalehden. Jokainen oppilas saa oman ammatin, ja opettaja on luokan päätoimittaja. Työskentely tapahtuu ryhmissä. Pohjana on suosittu alakoulujen lehtipaja Aamulehdessä. Lehtipaja-aineistot sopivat parhaiten 3.–6.-luokkalaisille. Voit käyttää niitä myös soveltaen 1.–2.-luokkalaisille. Tutustu huolellisesti etukäteen lehtipaja-aineistoihin. Lehtipaja-aineistot Oppilaille on oma lehtipaja-aineisto. Voit tulostaa siitä oman […]

Vaikuttamaan

  Keskustelkaa oppilaiden kanssa, mitkä asiat heidän ympärillään ovat sellaisia, johon he toivoisivat muutosta? Mitä halutaan muuttaa ja miksi? Voitte katsoa, löytyykö oppilailta paljon samoja vastauksia. Jos löydätte jonkin yhteisen muutoskohteen, voitte miettiä, miten asiaan voisi vaikuttaa. Esimerkki: Koulun keinut ovat aina varattuja. Ratkaisu: Keinuvuorot. Tehtävässä pyritään tuomaan esille oppilaiden vaikuttamismahdollisuuksia.

Kuvan tarina

  Jakautukaa ryhmiin. Kukin ryhmä saa muutaman lehden selailtavaksi. Tutkikaa lehdestä löytyviä uutiskuvia ja leikatkaa mielestänne parhaimmat irti. Kaikkien ryhmien kuvat sekoitetaan ja jaetaan uudestaan. Keskustelkaa ryhmissä, mitä kuvissa tapahtuu. Voisiko kuvan perusteella päätellä siihen liittyvän uutisen? Valitkaa ryhmässä yksi kuva, jonka tarinan kerrotte muulle luokalle tunnin lopuksi. Tehtävä sopii esimerkiksi äidinkielen tunnille.