Mediataitoblogi

  Monilukutaitoon kuuluu tiiviinä osana myös uudenlaisten tekstityyppien hallitseminen. Opettajana pystyt blogista helposti seuraamaan, mitä mediakasvatusta ja monilukutaitoon liittyvää koulussa on tehty. Samalla oppilaat saavat itse harjoitella turvallista julkaisemista ja esimerkiksi videon, erilaisten tekstien tai artikkeleiden tuottamista. Julkaiseminen on osa nykyajan tekstitaitoa, sillä internetissä liikkuessa tulee usein julkaisseeksi jotain – joskus jopa ajattelemattomasti. Sivun lukijat […]

Tiedonhakukisa

  Tehtävä harjoittaa tiedonhakutaitoja ja lähdekritiikkiä. Mikäli oppilailla tulee eri vastauksia kysymyksiin, voidaan keskustella sivujen ja tiedon luotettavuudesta. Yrittäkää välttää Wikipedian käyttämistä. Voit itse keksiä kysymyksiä oppilaiden kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Montako asukasta on Kiinassa? Etsi viralliset eduskunnan sivut. Mitä lastenkirjoja Aino Havukainen ja Sami Toivonen ovat kirjoittaneet? Etsi kirjaston sivuilta lempikirjaasi. Onko kirja hyllyssä vai […]

Liikkuva netikettikysely

  Tehkää luokkaan tilaa niin, että oppilaat pääsevät kulkemaan esimerkiksi seinältä seinälle. Toiselle seinälle asetetaan punainen EI -kyltti ja toiselle vihreä KYLLÄ -kyltti. Ideana on liikkuva netikettikysely. Oppilaat asettuvat riviin luokan keskelle. Opettajalla on erilaisia internetissä toimimiseen ja tietoturvaan liittyviä väitteitä, joihin oppilaat vastaavat joko kyllä tai ei liikkumalla vastauksen mukaiselle seinälle. Tehtävä toimii sekä […]

Luokkatoimitus

  Kun oppilaat ovat tutustuneet erilaisiin juttutyyppeihin esimerkiksi Juttua mä metsästän- tehtävämme avulla, on aika tuottaa itse juttu! Osiot jaetaan ryhmille niin, että lopuksi luokan töistä kootaan kokonainen lehti. Lehden tekemiseen voi käyttää Aamulehden Blanco-sivuja, joita voi tilata tabloid-kokoisena tai tulostaa itse osoitteesta www.aamulehti.fi/koulumaailma.