Pieni mediasanakirja

Alla oleva sanasto kattaa nykypäivän sanomalehden tärkeimpiä käsitteitä. Medialukutaidon kannalta esimerkiksi mainonnan käsitteisiin olisi hyvä tutustua yhdessä oppilaiden kanssa.

 

Sanomalehti: paperisen lehden, verkkolehden sekä verkossa ja mobiilissa ilmestyvien sähköisten palveluiden kokonaisuus.

Printtiversio: Printti on painettu tabloid -kokoinen lehti, joka ilmestyy seitsemänä päivänä viikossa.

Näköislehti, digilehti: Sähköinen versio painetusta lehdestä.

Verkkopalvelu: Verkkotoimittajat kirjoittavat verkkolehteen ajankohtaisia juttuja, joista kaikki eivät päädy painettuun lehteen. Verkosta löytyy tuoreita uutisia päivän kaikkina hetkinä.

Teemalehti: Lehden lukijat saavat päälehden mukana vuoden aikana toistakymmentä teemalehteä. Näitä ovat mm. Koti, Hyvät harrastukset ja esimerkiksi Kesä -lehti.

Sanomalehti sosiaalisessa mediassa: toimittajat jakavat valitsemansa uutiset sosiaalisessa mediassa ja seuraavat lukijoiden keskustelua. Uutisia voi siis lukea myös Facebookista , Twitteristä tai Instagramista.

Natiivimainonta: kaupallista sisältöä esimerkiksi artikkelin muodossa: Ruoka-sivuilla olevan fetapiirakan reseptin saattaa tarjota Arla Apetina. Tällaista artikkelia lukiessa kannattaakin kiinnittää huomiota artikkelin tarjoajaan. Natiivimainonta tulee tehdä huolellisesti ja niin, että lukijalle on selvää, että artikkelin tarjoaa mainostaja. Natiivimainontaa voidaan tehdä myös verkkosivustolla.

Kohdistettu mainonta: Esimerkiksi Aamulehden Hyvä & Arki -liitteessä julkaistaan terveys- ja liikuntapalveluiden mainoksia sekä terveellisiä ruokaohjeita. Tällöin liitteen aiheesta kiinnostuneet lukijat näkevät heitä kiinnostavaa sisältöä. Lehden verkkosivustolla kohdennettua mainontaa voidaan tehdä vaikkapa lukijan iän tai kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tällöin yksittäisiä verkkosivustolla kävijöitä ei tunnisteta vaan määrittelyn taustalla on verkkokävijästä saatava tekninen tieto sekä laaja, jatkuvasti päivittyvä kyselytutkimustieto.

Sitoutumaton lehti: Lehti ei ole sitoutunut esimerkiksi mihinkään poliittiseen puolueeseen tai kaupalliseen mediaan, jolloin sisältö on puolueetonta ja objektiivista.

Levikkialue: Alue jolla lehteä jaellaan. Esimerkiksi Aamulehden levikkialueeseen kuuluu koko Pirkanmaa.

Lukijamäärä: Kertoo kuinka monta lukijaa lehdellä on.

Lukijapeitto: Lehden mahdollisuus tavoittaa tietty lukijaryhmä.

Kokonaistavoittavuus: Kuinka suuren osan lehti tavoittaa tavoitellusta kohderyhmästä.

Klikki: Verkossa julkaistujen juttujen lukijamäärää pystytään mittaamaan tarkasti klikkimäärästä. Toimitus seuraa jatkuvasti, mitkä jutut kiinnostavat lukijoita eniten.